Allmänt Träning

Lita på att träningen funkar

I dag satt jag och bläddrade igenom lite bilder på telefonen och hittade en bild från när vi precis hade öppnat gymmet. Vi hade bara ett fåtal pass då och jag hade ännu inte börjat träna kettlebells. Jag var bara tvungen att jämföra med en bild från nutid och jag blev faktiskt förvånad över det jag såg, vilken skillnad!

Många tror att du måste lyfta väldigt tungt för att bygga muskler och forma om kroppen, men så behöver det inte vara. I min träning så är det oftast 20 repetitioner som gäller och vi kör på så vi verkligen får mjölksyra. Alltså en mix av både styrka och kondition. Det är verkligen det bästa av två världar att köra HIIT eller lite fler repetitioner för du håller verkligen kroppen i form.

Jag har vissa perioder då jag springer mycket mer, och även om kettlebells är en helt annan typ av träning så hjälper det mig att hålla flåset uppe. Även om jag inte springer ett enda löpsteg på 1-2 månader så kan jag utan problem gå ut och springa 10km. Snacka om möjligheter att kombinera träning och minska risken för skador!

Det är ytterligare en grej som är så bra med att inte överdriva belastningen och köra lite fler reps; du minskar risken för skador! Alla är inte bekväma med tunga vikter, och då behöver man inte heller träna på det sättet för att bygga muskler. Visst, det är jättebra att då och då lyfta riktigt tungt också för det är superviktigt att variera sin träning! Men man behöver inte träna så varenda pass! Kör hårt!


Du kanske också gillar

2 Kommentarer

  • Svara
    Anna
    23 september, 2017 at 09:27

    Gillar din blogg och följer dig på instagram, du är en sån inspiration! Hur mkt tränar du och hur långa pass, och vad? Nån speciell mat du undviker eller äter su enligt nån speciell filosofi?

    • Marie Nordahl
      Svara
      Marie Nordahl
      26 september, 2017 at 10:43

      Hej!
      Tusen tack, va glad jag blir. 🙂 Nu för tiden så består min träning framför allt av kortare intensiva pass, sk HIIT och då framför allt tabata. Då är träningen klar på 32min och man är helt slut. Det går att genomföra både med och utan redskap. Jag tror verkligen på det här att hellre köra kort och rejält än länge och “småfisa”. Ska man bli bättre så gäller det att verkligen våga pressa sig och inte vara rädd för att bli riktigt trött. Många har en tendens att sluta så fort det börjar bli jobbigt, men det är ju då vi blir bättre!
      Gällande kost så undviker jag mat med tillsatser och då försvinner det ganska många onödiga kalorier också, framför allt socker! Gluten håller jag på ett minimum och jag tycker även Ayurveda är ett bra sätt att balansera sig.
      Kram!

    Lämna en kommentar