Okategorierat

Vaderna jobbade bra, och sen ställde jag mig upp!

Det är sällan jag isolerar särskilda muskler var och en för sig, utan oftast är det övningar där flera muskler får jobba ihop för att få det mer funktionellt. Våran vardag ser ju ut som så att vi sällan gör en rörelse helt för sig själv, utan andra delar av kroppen är med och jobbar.

En gång på ett kettlebellpass så lade jag in en övning för vaderna som såg riktigt kul ut och tänkte att den där tar nog riktigt bra. Man skulle stå brett med fötterna och huka sig ner rejält, och sedan spänna upp sig på tå och sedan bromsa ner. Vi fick kämpa på bra med vaderna, men det kändes ändå helt ok och kontrollerat, men sen skulle jag ställa mig upp. Mina adduktorer på insida lår skrek rakt ut och jag fick fokusera om rejält för att få kontroll på benen och stå stadigt rakt upp. Övningen som jag trodde enbart tränade vaderna, var även en suverän övning för insida lår! Så hör gör du den:

unnamed (98)

Sitt på huk med fötterna brett isär och se till att rumpan följer med. Håll en vikt i händerna framför bröstet.

unnamed (97)

Utan att lyfta på rumpan så pressar du upp vaderna så de lyfter hela kroppens vikt, och bromsa sedan ner igen. Du kan placera armbågarna på låren som stöd.


Du kanske också gillar

Inga Kommentarer

Lämna en kommentar