Allmänt

“Det ser lika äckligt ut som du, din feta, fula gris”.

Jag gick i femte klass och satt i skolans matsal och det var korv och mos till mat. Plötsligt hör vi lite oväsen från bordet bredvid där parallellklassen sitter och äter, och en pojke har blandat ner sin ketchup och hackade gurka i moset, och det såg ganska motbjudande ut. Precis som de andra barnen sa jag “Usch!” och grimaserade. Då skriker en pojke ur den klassen rakt ut: “Det ser lika äckligt ut som du, din feta, fula gris!”. Alla kunde höra det och titta på mig.

De orden kommer jag aldrig att glömma. Det blev så kraftigt och så påtagligt att han verkligen avskydde mig, och framför allt mitt utseende. Efter årskurs ett började jag gå upp i vikt pga mobbning och utfrysning, och i femte klass var jag rejält kraftig. Jag var inte lat! Snarare tvärt om, jag älskade skolgympan och att vara igång och röja järnet. Det var inte ovanligt att jag var snabbare och starkare än grabbarna i klassen. Det var avsaknad av vänner att leka med på dagarna som gjorde att jag mest satt hemma vid TVn och åt.

Den här pojken som skrek åt mig var känd som mobbare, och jag var inte den enda han gav sig på som inte var som alla andra. Jag fick ofta höra att jag var tjock, fet och ful. På den tiden var inte så många barn överviktiga om man jämför med idag.

Jag älskade som sagt att röra på mig, och när min familj tog beslutet att flytta ifrån orten och lämna skolan där mobbningen inte slutade så kom jag i kontakt med friidrotten. När jag började sexan så var min nya lärare friidrottstränare, och jag frågade direkt om jag kunde börja i hans grupp. Det tog inte lång stund förens talangen i mig var upptäckt och jag hade äntligen hittat hem, och dessutom fått min allra första bästis i den nya klassen. Livet lekte och övervikten blåste bort på bara några veckor. Jag såg det inte själv men när min mor en dag sa åt mig att gå och väga mig (jag hatade vågen och undvek speglar) så fick jag en chock när jag såg min nya vikt. Först då såg jag på mig själv med nya ögon i spegeln.

Friidrotten har gett mig otroligt mycket och jag har både fått resa och uppleva otroliga saker. Framför allt har den gett mig ett hälsosamt liv och en passion för träning och hälsa. Ett budskap jag försöker sprida till min omvärld. Min tid som överviktig flicka har satt sina spår och jag hade länge en  förvriden kroppsbild ända upp till gymnasiet och en stund efteråt. Jag kan sitta och titta på kort från gymnasiet och bil så arg på mitt yngre jag för jag hade verkligen ingen putmage eller dubbelhaka som jag såg när jag tittade mig i spegeln som tonåring.

Jag ser mina gamla mobbare ibland och kan inte låta bli att bil full i skratt för de är själva överviktiga idag. Speciellt pojken som var allra värst. Det kan låta barnsligt, men “Karma is a bitch”. Jag är superstolt över vart jag är idag i mitt liv, och vad jag har blivit. Ta hand om dig själv du som läser, och ta även hand om dem du har runt omkring dig. Har du barn så försök få in dem i någon idrott för det gör så himla mycket för både självförtroende och ger goda värderingar. Det skapar gemenskap och ger en tydlig roll att formas efter. Sverige är fantastiskt med alla möjligheter för barn och unga! Friidrotten räddade mig från en väldigt mörk barndom, och jag vågar inte tänka på hur tonåren hade blivit om vi stannat.

 



Träning

Vad är den effektivaste träningen hemma? Denna!

Visst är det bra att det är så lätt att få till bra och svettig träning hemma! I dag är jag hemma för VAB och medans sonen låg i nerbäddad i soffan så satte jag på hans favoritmusik (Drängarna) och körde igenom en kettlebell-tabata.

Det upphör aldrig att förvåna mig hur fruktansvärt effektivt det är med snabb cirkelträning som tabata, och svetten sprutar verkligen! Du får kondition och styrka i en perfekt kombination, och om någon undrar varför jag oftast tränar utan linne är det för att jag svettas som en gris då det är runt 23 grader i vårat hus. Det fläktar ju inte heller direkt inomhus, så graviddallret får hänga framme när jag tränar hemma.

Här har du åtta enkla och roliga övningar med kettlebell som du lätt kan göra både hemma och på gymmet, och det kräver i stort sett bara ytan du står på. Jag kör åtta varv fördelat på 20sek per övning med 10sek vila emellan. Kör hårt!



Kost

Undvik den onödiga proteinhetsen.

Det ligger enormt mycket fokus på att vi ska få i oss tillräckligt med protein, men är det verkligen ett problem för oss människor idag? Många ser inte grönsaker och kolhydrater som en källa till protein, men faktum är att alla växter innehåller protein. Även pasta innehåller protein och för att nämna ett exempel så innehåller durumvetepasta faktiskt 13g protein/100g. Solrosfrön och pumpakärnor ligger runt 25g/100g och likaså linser.

De flesta av oss i dagens samhälle behöver inte tänka så mycket på sitt proteinintag för vi får i oss en vettigt mängd när man räknar ihop allt vi äter under dagen. Även vi som tränar ganska mycket behöver inte oroa oss för det går jättebra att hålla sig stark och bygga muskler med vegetarisk kost. Ta till exempel Diana W Göransson som bloggar här på Hälsa & Fitness och även är aktiv på instagram. Hon har börjat köra Strong Woman-träning och har även gått över till vegetariskt och vegansk kost. Hon är starkare än någonsin och bygger muskler som värsta gudinnan!

Proteinpulver och bars är för de flesta av oss helt onödiga och kostar bara massa pengar, för det är verkligen svindyrt! Jag ser mig själv som ett gott exempel då jag utan problem kan bygga muskler och dessutom behålla dem utan att ständigt trycka i mig pulver- dryck- och barsprodukter. Nu äter jag dessutom vegetariskt för att se hur det kan påverka mitt kolesterol, och jag känner mig varken svag eller klen. Snarare känns det som jag typ “får plats” med de kolhydrater jag behöver för att hålla igång hela dagarna, och det är så jäkla gott och fräscht med vegetarisk mat!

Vad tycker du som läser? Är kött något absolut nödvändigt för oss? En TREVLIG diskussion vore ju kul att få igång. 🙂 Ha en underbar söndag!



Träning

Så tränar du baksida lår på ett udda sätt

Dags för den tredje övningen som verkligen får en att undra om det är träning eller charader man pysslar med för den ser verkligen lustig ut. Men oj så bra den är! Det bränner rejäl i baksida lår och även rumpan och ländryggen får jobba en hel del. Man behöver inte använda sig av så här pass höga plintar utan vanliga bänkar som finns på alla gym fungerar också bra.

Lägg dig med axlarna och skulderbladen på den enda plinten och sätt sedan upp fötterna på den andra. Sjunk ner med rumpan så lågt du bara kan och tryck sedan upp hela kroppen i en så hög båge som kroppen tillåter. Upprepa i 20-30 sekunder så kommer det kännas hur du jobbar med baksida lår. Kör hårt!



Träning

Dag två, så formar du starka lår

Då fortsätter vi på temat med att leka för att få träning. Bänkar är alltid toppen att använda för att ta vanliga övningar till en lite högra höjd (haha!). Jag älskar att göra benövningar med bänkar och här ställde jag två bänkar bredvid varandra och så hoppade vi upp och gjorde en djup landning ovanpå för att få träning för insida lår och rumpa, och sedan landade vi djupt i mitten för att även få med framsida lår.

Ni kanske tycker att det ser svårt och riskabelt ut, men sanningen är den att när man får tänka väldigt mycket för att utföra en övning, så glömmer man nästan hur jobbigt det är! All fokus går på att faktiskt klara av övningen, så mjölksyran känns inte förens övningen är över. Bra va!?

 



Träning

Lek mer och få ut mer av din träning

Nu för tiden så bedriver jag min gruppträning i en gympasal då jag och maken blev tvungna att lägga ner vårat gym. Detta kräver helt nya idéer och tankesätt från min sida då jag plötsligt står utan skivstänger, hantlar, kettlebells osv. I stället får jag försöka hitta på övningar med bommar, rep, ringar, ribbstolar, mattor och allt som man kan hitta i en gymnastiksal.

Det roliga med det här är att träningen nästan blir som lek och shit va kul det är! Ibland är det så roligt att använda kroppen på helt andra sätt än vad vi är vana vid att man nästan glömmer bort att vi faktiskt tränar. Jag kommer bjuda på några riktigt roliga och svettiga övningar denna vecka som säkert går att utföra även i vanliga gymmiljöer för dig som tränar där. Först ut är en riktig killer för framför allt greppstyrkan men även för hela överkroppen. Kör hårt!

 



Allmänt

Jag är hopplös

Nu har det gått en vecka igen utan blogginlägg, jag är hopplös på att få till flytet! Men det är väl så med vissa saker i livet att ibland har man hur mycket inspiration som helst och jobbet bara flyter på, och ibland så tar det bara tvärstopp. Likaså kan det vara med träningen, att ibland blir det fem-sex pass en vecka och så plötsligt så blir det kanske bara ett-två.

Men då är det viktigt att komma ihåg att lite är bättre än ingenting. Jag säger alltid till deltagarna på mina pass att huvudsaken är att ni gör någonting och inte bara står still när det går tungt eller det känns svårt. Allt går att anpassa efter person och jag tvingar aldrig folk att göra något de inte känner sig bekväma med.  Det ska inte du heller göra i din vardag! Släng bort onödiga “måsten” för de finns inte egentligen. Samhället har tvingat fram någon slags robotmänniska som tydligen ska orka göra allt och samtidigt ha skinande rent hemma. Men let’s face is, vi har alla ganska stökigt hemma och vi städar i ren panik när vi vet att någon är på väg.

Mitt tips till dig som vill slippa stress är att lär dig att prioritera det som verkligen känns viktigt för dig. Vill du verkligen få till ett träningspass så låt tvätten eller dammsugaren vänta någon dag till, det är ingen katastrof. Låt pappershögen växa lite lite till och få lite tid med dig själv eller kanske barnen, partnern eller kompisen. För vad är egentligen viktigast? Att du får rejäl kvalitetstid som ger tid energi och motivation, eller risken att någon ser att du har lite stökigt hemma?

 



Allmänt

Jag gjorde en hälsoundersökning, och fick en chock

Jag och min mor har länge tänkt göra en hälsoundersökning för att se hur våra blodvärden ligger till och för att kolla så “inget hot” ligger och ruvar i kroppen. Med över 30 hälsomarkörer så fick vi verkligen en övergripande bild med allt från järndepåer, hormoner, sköldkörteln, njur- och leverfunktion och blodfetter. De första resultaten kom redan efter ett dygn, och sen lite senare kom även en läkares kommentarer.

Till min stora överraskning/chock så visade det sig att mitt kolesterol inte var som det bör utan det dåliga var för högt. Jag!? Som verkligen försöker leva hälsosamt, tränar och inte har någon övervikt. Det är väl inte såna som jag som ska ha problem med kolesterolet??? Men så är det ju även så att i min släkt på min fars sida så finns det flera personer som äter medicin mot högt kolesterol. Min far själv har klarat sig, men tydligen så hoppade denna ärftlighet över honom och hamnade i mig i stället.

Mitt i min chock så skrev jag ut på facebook hur förvånad jag var, och fick då en kommentar av en person typ att “Är det ärftligt så spelar det ju ingen roll om du äter bönor eller fläsk”.

HUR kan man resonera så? Jag tänker snarare som så att hur hade mina värden varit om jag INTE hade levt så här? Om jag inte hade tränat utan burit på flera kilos övervikt, ätit både processat kött, fett, socker och alkohol utan någon nämnvärd eftertanke. Då kanske jag sedan flera år tillbaka hade fått äta mediciner och varit i riskzonen för hjärt- och kärlsjukdomar. Det här sporrar mig snarare till att behålla min livsstil ännu mer för att undvika att situationen förvärras. Mängden kött kommer minskas kraftigt och mejerier likaså, vilket även beror på min yngsta son blir dålig i magen av det.

Mer fläsk? Aldrig! Snarare mer hälsa, mer frukt och grönt, mindre kött och mer livsnjutning av RÄTT sort! Den som kommer inifrån. Var rädda om er vänner<3.

Tänker satsa mer än någonsin!

 



Recept

Vegetarisk pasta du inte kan sluta äta!

I dag var det dags igen för en mejerifri vegetarisk smakorgasm! Jag får som sagt försöka hitta på ett sätt att laga mat utan mejeriprodukter då min yngsta son verkar få problem med magen om han äter det. Så just nu håller jag på att konvertera till vegetarisk-vegansk kost. Än så länge förmår jag mig inte att skippa ägg för dels älskar jag ägg och det är så himla bra i mycket matlagning och framför allt bakning. För att förenkla det hela lite så har jag även börjat föra in mer gluten i min kost igen men då av väldigt bra kvalité så det tillför järn och B12. Att jag drar ner på kött är framför allt för miljön.

Är det något jag verkligen älskar så är det tagliatelle, och idag köpte jag hem ett lass gjord på durumvete. Jag fick nästan en chock när jag såg att det innehåller hela 13 gram protein per 100! Så ingen fara att skippa köttet där inte. Till pastan så ville jag ha en mild och krämig sås då vi typ har levt på tomatsås ett tag nu här hemma så jag har nästan fått halsbränna.

Så här gör du denna krämiga pastarätt:

Hettade upp rapsolja (bra omega-3) i en kastrull och fräs två klyftor vitlök och en halv skivad rödlök tills de fått lite färg. Hällde sedan i hackad ekologisk spenat och tärnad mango, och sedan några delade gula körsbärstomater. Låt det steka runt lite med löken innan du tillsätter ca 2 dl havregrädde. Krydda sedan med örtsalt och lantbuljong.

Häll av den färdigkokade pastan och blanda den med såsen och det blir verkligen en vacker fröjd för ögat med den gröna spenaten och den gula mangon och tomaten.

När första tuggan åkte in i munnen så kunde jag inte låta bli att släppa ifrån mig ett högt ljud av njutning för jäklar va gött det var! Av bilden att döma så kan ni se att sonen slevade in rätt bra också. 🙂



Träning

8 övningar du lätt kör hemma

Nu var det ett tag sen jag delade med mig av ett helt träningspass men idag fick jag en bra chans då jag är hemma pga VAB. Det blev ett svettigt och skönt tabata-pass med kettlebell och för att göra det lätt och smidigt så körde jag fyra övningar för överkropp och fyra övningar för ben. Då VET jag att jag blir svettig och får en rejäl genomkörare. Det enda du behöver är kettlebells, eller hantlar. Så här har du en enkel cirkel som är klar på 32 min om du kör en full tabata (8 övningar 8 varv) och det är enkelt att fullfölja genom att ladda ner en app som räknar er åt dig.

Mitt enkla lilla hemmagym bakom TV-soffan.