Träning

Träna lätt med tung kettlebell

Tycker du att det känns bökigt att komma igång med ditt träningspass hemma eller på gymmet för att det blir för många redskap med för många olika vikter? Ingen fara, det behöver inte vara så krångligt att få till ett svettigt och bra pass som ger både styrka och kondition. Du kan skippa att släpa med dig flera olika vikter för att aktivera hela kroppen om du utför övningar som passar en och samma vikt.

I dag valde jag att köra ett pass med en tyngre kettlebell och här har du några tips på övningar som du enkelt utför med samma vikt så det går både smidigt och snabbt. Utför du 20 repetitioner av varje så lovar jag att du inte behöver köra så mycket mer sen. Ps, det här är övningar som passar för en tyngre vikt. Kör hårt!



Träning

Bålträning i läktare? Självklart!

Jo det går faktiskt! I alla fall om man har en sådan läktare med mellanrum mellan raderna så man kan sticka in benen och låsa fast kroppen. Jag testade i dag och jag lovar att det sved rätt så rejält i buken efteråt. Magen består av väldigt tåliga muskler så det gäller att verkligen pressa sig för att få träningsvärk och få framsteg. Här är en video som visar några enkla övningar som ger väldigt mycket.

Hur jag än bar mig åt så lyckades barnen bli med på filmen haha! Det är inte lätt alla gånger, men så är det ju i livet. Lika bra att visa verkligheten och inte försköna allt för mycket. Jag är ju Muskelmorsan trots allt. 🙂



Träning

Den ultimata benövningen

Jag har generellt väldigt svårt att få träningsvärk i låren men det finns en övning som i stort sett alltid ger mig härlig värk efteråt, och det är grodhopp. Förmodligen är det den excentriska delen när musklerna verkligen får bromsa upp landningen och det explosiva uthoppet som gör att benen verkligen får jobba. Så fort man lägger till ett hoppmoment i en övning så märker man direkt skillnad i hur det känns i musklerna, och pulsen ökar direkt.

Så här kul kan man ha när man tränar! Ut och kör.



Träning

Jag tänkte att det här kommer göra ont

Om man ser sig omkring ute i naturen och samhället så finns det massor av bra ställen att träna på bara man använder sig av det som finns tillgängligt. I lilla Frövi där jag bor så finns den klassiska idrottsplatsen med fotbollsplan, kolstybbsbanor och gamla längdhoppsgropar och kulringar. Där finns massor av bra alternativ och igår så attackerade jag och en kompis läktaren för att träna benen. Det var ett sånt där pass när man vet redan innan att det kommer bli jobbigt och göra ont som satan och träningsvärken kommer vara en garanti, och det liksom pillar i magen inför utmaningen.

Efter en lätt uppvärmning så körde vi på olika hoppövningar i ca 45 minuter och det räckte med att köra fem vändor av alla övningar för att mjölksyran skulle spruta. Men shit va kul det var! Är det något som sätter fart på träningslustan och glädjen med motion så är det just udda träningspass som utmanar helt nya saker i både kropp och knopp. Här nedan har jag en videosnutt av bara ett axplock av alla roliga övningar vi hittade på. Så har du några rejäla trappor eller en läktare någonstans så kuta dit och testa så får du en helt ny syn på benträning!

Lite lagom trött efteråt bara. 🙂



Allmänt

När min HSP ger sig till känna

Jag börjar med att be om ursäkt för att bloggen har blivit så dåligt uppdaterad på senaste tiden. Vi har flängt runt på massa semester och jag har fixat med ny hemsida för min massage. Jag är väl en typiskt periodare som verkligen går in för en sak ett tag, och sedan blir det något annat. Men nu ska jag försöka väcka liv i bloggandet igen för det är ju så kul!

Jag och familjen har som sagt varit på en rejäl semestertripp under en vecka som började i Leksand Sommarland med mina föräldrar samt bror med familj. Grymt kul grej och sedan åkte jag och min familj vidare upp mot Umeå där makens syster med familj bor. Vi gjorde något kul varje dag och bodde på flera olika hotell. Med andra ord, sämre sömn och mycket annan mat än vad jag är van vid.

Jag kände sista dagen att jag verkligen verkligen var helt slut mentalt efter all stimulans, och eftersom jag har HSP, högkänslig personlighet, så kan det orsaka en liten kollaps. En person med HSP förstorar alla intryck och hjärnan bearbetar saker på ett helt annat sätt och grejer som ljud, bilder, filmer och andra människors situationer blir så djupt inpräntade hos oss så man reagerar väldigt starkt på saker som inte alls behöver ha med en själv att göra. Om jag tex ser en film där många karaktärer mår dåligt så kan det få mig själv att må dåligt i flera dagar. Masjävlar var en sådan film!

För att ladda om mentalt så har jag väldigt stort behov av att få vara helt själv och liksom “rensa” systemet och landa. När jag inte riktigt hade möjlighet till det under en hel vecka så slutade det i lördags med en saftig migrän. Jag var inte ett dugg förvånad för jag kände att det hade blivit alldeles för mycket, även om det var roliga grejer vi gjorde. Så det fick bli några dagar med mindre träning, men nu är jag igång igen och ska försöka förmedla lite inspiration till er igen!



Träning

Jag trashade hotellgymmet

Även om det är semester så väljer jag att inte lägga träningsskorna på hyllan en vecka utan de får utan problem åka med i packningen. Träning är en sådan enorm färskvara och en vecka räcker för att rubba nivån av uthållighet och styrka. Ibland kan det dock göra underverk för formen om man är riktigt nedtränad och sliten, men oftast så är en vecka utan aktivitet tillräckligt för att bli chockad över hur tungt det plötsligt går att träna när man ska igång igen.

Att på bo hotell är oftast inte förknippat med något överrumplande gym även om det i beskrivningen kan stå allt från fitnesscenter till gymlokal då det kan handla om två-tre maskiner som är från stenåldern och kanske ett par pluttiga hantlar. Men idag blev både jag och maken faktiskt positivt överraskade på Grand Hotell i Bollnäs när vi klev in på deras gym och hittade många bra hantlar, helt OK maskiner och bra yta.

Löpbandet var av enkelt slag men jag tänkte att jag skulle banne mig få till ett riktigt effektivt och svettigt pass så jag tryckte upp skiten på rejäl lutning och grabbade även tag i ett par hantlar för att aktivera överkroppen lite extra. Så det trötta slitna löpbandet blev ett perfekt redskap för att ge skinkor, hamstrings och vader en rejäl omgång plus baksida axlar och biceps.

Det går att göra riktigt bra träningspass av de enklaste redskap bara du har lite fantasi! Jag svettades som en gris efter 30 min i konstant uppförsbacke. Skippa inte passet bara för att du hamnar i en lokal som inte har 90% av det du brukar ha tillgång till för det går alltid att bli svettig och öka pulsen.



Träning

Rör på ditt feta arsle

Japp, den tanken ploppade upp i huvudet på mig när frukosten var förtärd och allt småplock var avklarat. Nu tycker ju inte jag att jag har en fet röv, det var mer en komisk formulering på en önskan av att få träna lite. Ibland är det så jäkla skönt att få in två träningspass på en dag för det är så otroligt skönt att få duscha sen på kvällen och sängen känns extra skön att få krypa ner i. Sömnen blir bättre och jag mår allmänt bra av att få röra mycket på mig.

I dag brände jag och maken av ett litet lättare cirkelpass enbart med egna kroppen för att få bukt med lite träningsvärk som dröjt sig kvar i muskulaturen. Det gör att kroppen kommer igång inför nästa pass som blir kl 15 med ett litet gäng.

Vi körde hälften bål och hälften ben och det blev faktiskt ett perfekt pass som var så där lagom för att köra igenom kroppen. Det här körde vi:



Träning

5 superövningar för överkroppen

Styrka för överkroppen är otroligt lätt att få till med enkla redskap även hemma! Jag och maken brände nyss av ett härligt kettlebell-pass med fokus på överkropp och här har ni fem övningar som bränner rejält i axlar och övre rygg och försök gärna utföra 20 repetitioner av varje så ska du se att mjölksyran kommer smygandes. Mjölksyran är ett tecken på att du pushar muskeln över sin yttre gräns vilket är precis vad du vill åstadkomma för att den ska utvecklas och bli större och starkare till nästa gång. Kör hårt!



Okategorierat

Genväg till golden milk

Gurkmeja bara växer och växer i popularitet och inte undra på med sin otroliga antiinflammatoriska egenskap. Den gyllene mjölken, golden milk, har funnits inom ayurvedan länge och det är i stort sett varm mjölk med gurkmeja.

Idag besökte jag en underbar ekologisk liten butik där jag hittade små burkar med färdig kryddblandning för just golden milk.  Jag valde den med smak av äkta vanilj som är en blandning av Gurkmeja, kanel, kakao, ingefära, vanilj, lakrits samt svartpeppar. Den sistnämnda kryddan kan låta lite udda men just svartpeppar har visat sig optimera upptaget av gurkmeja i kroppen! 

Så gör du golden milk:

Ta 1 tesked kryddblandning  och rör ner i 250ml valfri mjölkdryck. Värm under omrörning och söta efter smak och behov.



Okategorierat

En klassisk gratäng

Det här är absolut ingen nyhet men den tål att upprepas; den klassiska grönsaksgratängen! Otroligt smidigt när man får total idétorka och bara du har ägg och mjölk/grädde hemma så går det att slänga i vilka grönsaker som helst. Både nyttigt och mättande. 
Det hör behöver du:

En påse broccoli

Två morötter 

Några gula körsbärstomater 

Två ägg 

3 dl grädde 

Fetaost

Gurkmeja, salt och peppar

Så här gör du:

Skala och skiva morötterna och dela tomaterna. Fördela grönsakerna i en ugnssäker form. Smula över valfri mängd fetaost. Vispa ihop grädde och mjölk och smaksätt med kryddorna. Häll över grönsakerna och baka i ugnen på 250° i ca 30 min. Servera med en fräsch grönsallad och ev en köttbit. 

Smaklig måltid!